tirsdag den 6. december 2011

Så er der boller


Har lige lavet min version af Hannes grovboller. De er altså bare så gode og forholdsvis hurtige og ikke mindst nemme at lave. Jeg kan godt li' dem lidt store, så bliver der ca. 15 stk. af hver portion.

Ingredienser til 15 store boller:
  • 125 g 5-kornsblanding
  • 3½ dl vand
  • 1½ dl mælk
  • 50 g gær
  • 3 spsk. sukker
  • 2 tsk. salt
  • 1 æg
  • ½ dl olie
  • 200 g emmer- og spelt fuldkornsmel
  • 250 g hvedemel

Fremgangsmåde:

Vand og kerner koges ved svag varme i 10 min. og afkøles til fingervarmt. Mælken lunes en lille smule og heri opløses gæren.
Tilsæt sukker, salt, æg og olie.
Tilsæt emmermelet og rør godt.
Tilsæt hvedemelet lidt af gangen. Dejen skal være så blød at den kan røres med en ske.
Dejen sættes til hævning i 30 min.
Rør dejen igennem og sæt den i klatter på en bageplade med to skeer. Efterhæver 30 min. og bages midt i ovnen ved 220 gr i 10-12 min.

God fornøjelse :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...